
Welkom bij het Nederlands Kampioenschap Uprising 2025 !
Beperkt aantal plaatsen. Geef je snel op!
Het toernooi zal gespeeld worden op 13 september 2025 in buurtcentrum ’t Spectrum in Heemskerk.
Locatie: Buurtcentrum ’t Spectrum, Lauraplein 1 in Heemskerk
Je moet om 10:00 uur binnen zijn om je te melden. Svp eigen lunch meenemen.
Het toernooi bestaat uit 3 rondes, welke beginnen op de volgende tijden:
Ronde 1: 11:00 uur
Ronde 2: 13:45 uur
Ronde 3: 16:15 uur
Daarna volgt de prijsuitreiking
Wij hebben er zin in !
We hebben exemplaren van Dune Imperium Uprising nodig om te spelen. Heb je een exemplaar? Graag meenemen en aangeven op opgaveformulier hieronder.
Je kan je individueel opgeven tot 5 september 2025.
Na het invullen van het formulier ontvang je een bevestiging per mail en later nog een betalingsmail voor de toegangsprijs van 5 euro.
Via het formulier hieronder kan je je opgeven:

Reglement NK Dune: Imperium – Uprising
Versie 0.1.
Op het NK Dune: Imperium – Uprising wordt het basisspel Dune: Imperium – Uprising gespeeld, zonder uitbreidingen of promotionele kaarten die niet met het originele spel meegeleverd worden. De CHOAM module, inclusief de contracten, leider en kaarten, wordt wel gebruikt.
Annuleren van deelname kan kosteloos tot 1 week voor het event. Bij annuleren binnen een week voor event of niet komen opdagen wordt deelnameprijs niet vergoed.
Deelname aan het NK is open voor iedereen van 15 jaar en ouder. Aan de speeltafels wordt Nederlands en/of Engels gesproken. De taal van de spellen is Engels.
Het is zeer gewenst dat iedere deelnemer bekend is met de regels van Dune: Imperium – Uprising. Omwille van de tijd zullen vragen die betrekking hebben op de basisregels van het spel en die in het regelboek beschreven zijn, niet door de organisatie beantwoord worden. Vragen met betrekking tot uitzonderingssituaties kunnen uiteraard wel aan de organisatie gesteld worden.
Het toernooi bestaat uit 3 rondes, welke beginnen op de volgende tijden:
Ronde 1: 11:00 uur
Ronde 2: 13:45 uur
Ronde 3: 16:15 uur
Uiterlijk 15 minuten voor aanvang van een ronde worden de tafel- en stoelnummers van iedere deelnemer bekend gemaakt. Indien een deelnemer niet op de aangewezen tijd bij zijn tafel aanwezig is, dan volgt diskwalificatie voor die ronde (de deelnemer verdient dan geen punten).
Iedere toernooironde duurt 2 uur. Indien het spel binnen de tijdsduur van 2 uur niet afgelopen is, wordt de huidige speelronde afgemaakt (inclusief de combat van die ronde) en wordt vervolgens de winnaar bepaald aan de hand van de puntenstand, ook al is er dan nog geen speler met 10 punten. Endgame intrigekaarten worden na deze ronde wel gebruikt.
Afhankelijk van de eindstand van een spel, verdienen deelnemers punten, volgens het volgende schema:
Winnaar: 3 punten
Tweede: 2 punten
Derde: 1 punt
Vierde: 0 punten
In het geval van een gelijkspel worden de normale “tiebreakers” uit de regels gevolgd (Spice, Solari, Water, Troops in garrison, aantal Alliance tokens). Indien er na het toepassen van deze tiebreakers nog steeds een gelijkspel bestaat, is de laatste tiebreaker het hoogste stoelnummer van de gelijkspelende deelnemers.
Aan het einde van iedere ronde noteert de organisatie de eindstand. Naast de bovengenoemde toernooipunten, worden ook de punten genoteerd waarmee de deelnemer van zijn meest nabije rivaal heeft gewonnen (de “skillscore”). Indien een deelnemer in het toernooiklassement in punten gelijk staat aan een andere deelnemer, wordt de skillscore gebruikt om hen onderling te klasseren.
Aan het begin van ieder spel krijgt iedere speler van de organisatie een Objective Card toegedeeld. Hierdoor wordt de spelersvolgorde bepaald. Vervolgens kiezen de deelnemers een Leader uit de 9 beschikbare Leaders van het spel. De keuzevolgorde is tegenovergesteld aan de spelersvolgorde, waarbij de speler die als laatste aan de beurt is als eerste zijn Leader kiest, en vervolgens de overgebleven Leaders doorgeeft aan de speler die als derde aan de beurt is, enzovoorts. De overgebleven Leaders dienen terug in de doos te worden geplaatst. Pas als iedere speler zijn leader heeft gekozen, worden de contracten door de speler die als laatst aan de beurt is, geschud en op het speelbord neergelegd, en wordt de eerste conflictkaart opengedraaid. Vervolgens begint het spel.
Tijdens het spel bewaart iedere deelnemer zijn nog niet gebruikte agents en de door hem verzamelde grondstoffen en alliance tokens op zijn Leaderkaart. Troops die nog niet in het spel zijn (niet in de garrison of in de battle zijn ingebracht), ongebruikte spionnen en andere tokens worden naast de leaderkaart bewaartd.
Iedere deelnemer plaatst zijn deck aan de linkerzijde van zijn Leaderkaart. Het is met name niet toegestaan dat een deelnemer zijn deck oppakt terwijl hij ook nog speelbare kaarten heeft. Zijn discardstapel ligt aan de rechterzijde van de leaderkaart, met de beschreven kant naar boven. De kaarten in de discardstapel van een deelnemer gelden als openbare informatie.
Een agent-beurt wordt als volgt gespeeld: de deelnemer plaatst de kaart die hij gebruikt boven zijn leaderkaart. Vervolgens plaatst hij zijn agent op een vakje op het bord waarvan het symbool correspondeert met het symbool op de gespeelde kaart. Als de deelnemer zijn agent om welke reden dan ook niet op het gekozen vakje mag plaatsen (bijvoorbeeld, hij komt erachter dat hij de kosten niet kan betalen of niet aan de overige voorwaarden voldoet) dan moet hij dezelfde kaart gebruiken om de agent op een vakje te plaatsen waarvan wel aan de voorwaarden wordt voldaan. Mocht er met het gebruik van de gespeelde kaart geen vakje beschikbaar zijn, dan wordt de beurt van de speler ongeldig verklaart. De gespeelde kaart gaat dan naar de aflegstapel en vervolgens kan hij kiezen om een andere kaart te gebruiken voor zijn agent-beurt of om voor een reveal-beurt te kiezen.
Een reveal-beurt wordt als volgt gespeeld: de betreffende deelnemer legt zijn kaarten onder zijn leaderkaart neer. Hij verklaart vervolgens eventueel of Fremen-bond van toepassing is. Hij ontvangt vervolgens eventueel de grondstoffen die aan de reveal eigenschappen van de kaarten verbonden zijn. Hij activeert vervolgens eventueel de effecten die tijdens de reveal fase van toepassing zijn (ofwel op de kaart, ofwel op de leiderkaart). Hieronder valt ook het kiezen tussen bepaalde eigenschappen (bijvoorbeeld, de kaart “Undercover Agent” laat de speler kiezen tussen het plaatsen van een spion of het toepassen van 2 combat strength). Hij bepaalt vervolgens zijn combat strength aan de hand van zijn troepen en de reveal effecten van zijn kaarten. Tenslotte verklaart de deelnemer hoeveel persuasion hij heeft en koopt aan de hand daarvan kaarten van de Imperial Row, volgens de normale spelregels.
Tijdens zijn (agent of reveal) beurt mag de deelnemer plot-intrigekaarten spelen (voor-of nadat hij een actie heeft uitgevoerd). Hij mag dit beslissen totdat hij de beurt heeft doorgegeven.